444: Akár csőtörés is okozhatta a százhalombattai olajfinomító mostani leállását
A Mol szerint a környéken nem robbanás, hanem a biztonsági riasztás hangja hallatszott.
A Mol szerint a környéken nem robbanás, hanem a biztonsági riasztás hangja hallatszott.
Horvátország meg akarta semmisíttetni a Mol–INA-ügyben hozott korábbi választott bírósági döntést, amely szerint nem történt korrupció az INA felvásárlásakor.
Kritizálta a benzinárstopot a Mol elnök-vezérigazgatója, meg arról is beszélt, hogy szerinte az orosz gázról és olajról túl drága lenne leválni.
Új tagokat választottak volt a Mol többségi tulajdonában álló horvát INA igazgatótanácsába. A testületnek Ratatics Péter személyében lett új elnöke. A tisztújítás előzménye egy milliárdos korrupciós ügy.
A Mol szerint Horváth Ferenc és Simola József annak ellenére mondott le, hogy nincs szerepük a nemrég kirobbant korrupciós ügyben.
Csakis az állami tulajdonú Horvát Elektromos Műveknek adhatja el szabott áron az általa kitermelt földgázt a Mol többségi tulajdonában lévő horvát INA olajvállalat, amelyet arra is kötelezett a horvát kormány, hogy növelje a földgázkitermelést.
A magyar olajcég horvát leánya a számításai szerint idén 703 millió köbméter földgáz fog kitermelni.
Harminc évvel ezelőtt kezdtük meg a stratégiai készletek felhalmozását, és a bespájzolt olaj- és olajtermékünk legalább 90 napra elegendő szinten van már 1998 óta. Ennek a szintnek néha kicsit alámentünk, de sohasem annyira, mint idén augusztusban, amikor a kormány az üzemanyaghiány megelőzése érdekében nagyon komoly mennyiségű gázolajat szabadított fel.
A független benzinkutak végül mégsem zárnak be egységesen 19-én és 20-án, mindenki helyben, az adott fehér kúton szembesül csak majd azzal, hogy tud-e tankolni vagy sem. A Mol megfeszülten dolgozik azon, hogy mindenhová időben odaérjenek az üzemanyag-szállítmányok, és talán könnyebbséget jelent nekik, hogy idén nem hoz hosszú hétvégét az államalapítás ünnepe.
Ukrajna szerint néhány napon belül ismét áramlik az áru.
Reagált az olajvállalat arra, hogy a kútjain tankolók jelzése szerint egy nap többször tankolva, másodjára már nem kaphatnak a kedvezményes, 480 forintos áron üzemanyagot, még akkor sem, ha összesen kevesebb, mint 50 litert tankoltak.
Többen panaszkodnak, hogy naponta csak egyszer tudnak tankolni 480 forintos, ársapkás üzemanyagot a Mol kútjainál, mennyiségtől függetlenül. A segédmotorosok, robogósok közben egyáltalán nem tankolhatnak rögzített árú benzint, mert járművüknek nincs forgalmija. Kerestük a Mol-t a magyarázatért.
Dübörög a fogyasztásunk, miközben a régió három jelentős olajfinomítója áll – egy tervezetten, kettő pedig baleset miatt. Az import jelenthetne megváltást, az azonban idehaza a nagykereskedelmi hatósági árazás miatt márciusban gyakorlatilag megszűnt, és a külföldi cégek továbbra sem érdekeltek az üzemanyag-behozatal újraélesztésében. De még ha azok is lennének, akkor sem mehetne minden flottul – erről az iszonyúan száraz nyár gondoskodott.
És ha magánszemélyként bérelnék kocsit, akkor mi van? És mi a tényleges helyzet az agrárgépekkel?
Pénteken sorra jelentette be a Mol, az OMV és a Lukoil, hogy szűkebbre veszik kútjaikon az egyszerre betankolható üzemanyag mennyiségét. A lépés elővigyázatos, nincs benzinhiány, és pánikra sincs ok, mondja a magyar olajvállalat, és a lapunknak nyilatkozó szakértők is így látják. Júliusban és augusztusban azonban már durvulhat a helyzet - pont ezt akarják megelőzni az intézkedéssel. A független benzinkutasok máshogy látják: érdekvédelmi szervezetük vezetője egy szóban foglalta össze, mit kell most tudni a fehér kutak naftaellátásáról: "nincs."
A Mol elnöke arról beszélt, hogy azért vezették be az üzemanyagkorlátozást, mert nem akartak olyan helyzetet teremteni, hogy valóban üzemanyaghiány alakuljon ki az országban, kiszolgáltatottá téve a lakosságot.
Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet.